Ergonomia pracy. Czy każde krzesło biurowe jest ergonomiczne?

Ergonomia pracy. Czy każde krzesło biurowe jest ergonomiczne?

Ergonomia koncentruje się na tworzeniu takich warunków pracy, które zapewniają odpowiedni komfort i bezpieczeństwo pracownikom. Jednym z ważnych obszarów działania ergonomii jest praca biurowa. Tutaj kluczowe znaczenie posiadają właściwe siedziska. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie każde krzesło biurowe dostępne w sprzedaży w rzeczywistości jest ergonomiczne. Na co należy zwrócić wtedy uwagę?

Pracodawcy są zobowiązani do tego, aby zapewnić swoim pracownikom odpowiednie warunki pracy. Dotyczy to zarówno pracy fizycznej, jak również tej biurowej. Ergonomiczne stanowisko pracy spełnia wymogi BHP – bezpieczeństwa i higieny pracy. Dzięki temu może ono redukować ryzyko pojawienia się wielu nieprzyjemnych dolegliwości zdrowotnych, które dotykają pracowników.

Osoby wykonujące pracę w pozycji siedzącej – niezależnie od tego, czy odbywa się ona w biurze czy też w home office, powinny pamiętać o tym, aby dobrać odpowiednie krzesło biurowe. Na co należy zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowej?

Dlaczego ergonomia pracy biurowej ma tak duże znaczenie?

Ergonomia pracy, podobnie jak zasady BHP, do których się odwołuje, ma szczególne znaczenie w pracy biurowej. Chociaż może wydawać się, że w tym właśnie przypadku obciążenie dla organizmu pracownika jest minimalne, to jednak także taka praca może powodować dolegliwości zdrowotne, a nawet przekładać się na powstawanie chorób zawodowych.

Stałe, wielogodzinne przebywanie w pozycji siedzącej stanowi duże obciążenie dla kręgosłupa. To sprzyja pojawianiu się nieprzyjemnego bólu pleców wynikającego z ograniczonej ruchomości kręgosłupa, a także może prowadzić do zwiększonego ryzyka dyskopatii – choroby krążka międzykręgowego, która jest jednym z pierwszych objawów choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.

Wobec tego pracownicy wykonujący swoje obowiązki w pozycji siedzącej, a także ich pracodawcy powinni pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma stworzenie właściwego stanowiska pracy cechującego się stosowną ergonomią.

Ergonomiczne krzesła biurowe – czyli jakie?

Ergonomia jest szerokim pojęciem, które odnosi się do wszelkich aspektów bezpiecznej pracy. Ma ona szczególne znaczenie w przypadku tworzenia biurowych stanowisk pracy, które będą charakteryzowały się doborem takiego wyposażenia, które nie powoduje nadmiernego obciążenia dla zdrowia pracownika.

Strategiczne znaczenie mają tutaj krzesła biurowe, ponieważ to właśnie one stanowią podparcie dla ciała pracownika podczas pracy. Warto jedna wskazać, że nie każde krzesło biurowe rzeczywiście spełnia normy ergonomii.

Czym zatem w tym kontekście jest krzesło biurowe ergonomiczne? To takie krzesło, które posiada konstrukcję nadającą mu właściwości ergonomiczne. Warto zatem pamiętać, że takie krzesło obrotowe rzeczywiście sprzyja bezpiecznej, komfortowej pracy. Po czym można go rozpoznać?

Cechy ergonomicznego krzesła biurowego:

  • wyprofilowane oparcie dopasowane do kręgosłupa
  • wysokość oparcia sięgająca minimum łopatek lub oparcie z zagłówkiem
  • siedzisko o właściwej głębokości – powinna być dopasowana do wzrostu użytkownika
  • podłokietniki podpierające ręce podczas pracy
  • szeroka gama regulacji oparcia, siedziska oraz podłokietników
  • obrotowa podstawa z kółkami dopasowanymi do typu podłogi

Ergonomiczne krzesło biurowe – gdzie można je kupić?

Aktualnie ergonomiczne krzesło biurowe można zakupić w wielu sklepach – także całkowicie przez internet. Są to krzesła obrotowe dostępne w wielu wzorach i kolorach do wyboru, które można dopasować specjalnie do swojego gustu oraz potrzeb.

Zatem niezależnie od tego, czy praca biurowa to praca w siedzibie firmy czy też praca w domu, wybór odpowiedniego rodzaju krzesła biurowego jest kluczowy!